"Lähdin sinne voittamaan enkä mitään osallistumispinssejä keräämään" / ”Jag åkte dit för att vinna, inte för att skaffa deltagarpinser.” / “I went there to win, and not to collect participation badges” -Käärijä
16.5.2023
Puheenjohtajan jälkikirjoitus
Koskaan, sitten Lordin, Suomen euroviisuhistoriassa ei ole nähty tällaista euroviisumatkaa ja ihmisten sydänten valloittamista kuin Käärijä teki tänä vuonna. Jere Pöyhösen eli Käärijän asenne ja suoritus oli juuri sitä mistä meidän kaikkien pitää olla ylpeitä. Hän lähti voittamaan ja sen hän tekikin. Hän toi Eurooppaan ja euroviisuihin juuri sitä hyvää mieltä jota tällä hetkellä tarvitaan. Kappale ja esitys oli loistava, se vetosi ja vetoaa edelleen miljooniin ihmisiin ympäri maailmaa. Onnea vielä kerran, mikään ei olisi voinut mennä paremmin. Kiitos myös YLE:lle hyvin tuotetusta kaudesta.
Paljon keskustelua on herättänyt sekä Suomessa että lähinaapureissa äänestyskäyttäytyminen ja ammattiraatien asema. Lisäksi on viritelty erilaisia salaliittoteorioita Ruotsin voiton varmistamisesta jo etukäteen. Suomessa ja fanien keskuudessa on koettu hyvin epäreiluna ammattiraatien asema ja ennenkaikkea ammattiraatien tulosten painotus lopullisessa tuloksessa. Yksi syy nykyisenmalliseen äänestysmalliin oli että sillä haluttiin vähentää naapurimaiden äänestämistä joka koettiin epäreiluna. Tämä perustelu ei ole käytännössä tänäkään vuonna toteutunut. Esimerkiksi Suomen ammattilaisraati antoi naapurimaalle Ruotsille täydet 12 pistettä. Samaan aikaa yleisöäänissä Ruotsi ei saanut yhtään pistettä Suomelta. Sama tilanne oli monessa muussakin maassa että ammattilaisraatien ja yleisön äänet eivät kohdanneet.
EBU muutti tänä vuonna käytäntöä jo semifinaalien osalta. Pelkästään yleisön, eli kilpailun ja yleisradioyhtiöiden rahoittajien, äänillä oli merkitystä. Oman semifinaalinsa Suomi voittikin. Jotta euroviisut ja EBU säilyttäisi uskottavuuden myös jatkossa tähän suuntaan äänestystä pitäisi muuttaa. Kilpailun pitää olla aidosti heille ja heitä varten jotka kappaleiden loppukäyttäjiä ovat ja rahoittavat loppupeleissä yleisradioyhtiöt. Ammattilaisraadeilla on paikkansa kilpailussa, mutta niiden painoarvo pitäisi olla pienempi. Se mitä ihmiset haluavat kuunnella se pitää tulla kuuntelijoilta itseltään, ei viiden hengen ryhmältä.
Ruotsin jääminen pisteittä Suomen yleisöäänissä on täysin ymmärrettävää. Meillä oli kaikki voiton avaimet käsissä ja varmasti monen suomalaisen mielessä oli hävityt jääkiekko-ottelut, ainaiset nollapisteet Ruotsilta euroviisuissa, jatkuva auringonpaiste ja parempi menestyminen muutenkin, joten taktikointiin oli perusteensa. Mutta kyllä varmasti osasyynsä oli siinä millaista musiikkia Suomessa halutaan kuunnella ja mistä pidetään. Tällä kertaa ammattimaisesti tuotettu ja esitetty Tattoo ei lämmittänyt suomalaisten sydämiä vaan 12 pisteen arvoinen oli naapurimaa Norja, hieman rosoinen Saksakin arvioitiin viiden pisteen arvoiseksi. Mutta kaikki tiesivät kilpailuun lähdettäessa säännöt ja sen mukaan tulokset tulivat. Onnea Ruotsi ja Loreen.
Liverpoolin kaupunki ja paikallinen faniklubi OGAEUK onnistuivat järjestelyissä loistavasti. Liverpoolin euroviisut olivat yksi parhaiten järjestetyistä euroviisuista, ainakin fanien osalta. Järjestelyt sujuivat hyvin kaikkialla, euroviisutarjonnasta oli melkein runsaudenpulaa, koko kaupunki hengitti euroviisuja. Kiitos siitä järjestäjille. Ainoa kritiikin aihe oli korkeat lippujen hinnat.
Media elää euroviisujen ajan artisteista ja faneista. Fanit ovat myös tapahtuman järjestäjälle EBU:lle tärkeä markkinointikeino. Nyt hyvin moni fani koki että he ovat vain median ja EBU:n leipää saamatta itse siitä mitään vastineeksi.
Onneksi euroviisufanien keskuudessa elää yhteisöllisyys ja toisen arvostaminen yli kansallisten rajojen. Tämä näkyi jälleen kerran Liverpoolissa. Tästä on hyvä aloittaa uusi euroviisuvuosi pienen palautumisen jälkeen. #cha cha chaa #eurovision2023 #UMK2023
Jouni Pihkakorpi
puheenjohtaja
Euroviisuklubi OGAE Finland ry
Ordförandes efterskrift
Aldrig någonsin, inte sen Lordis vinst har man i Finlands eurovisionhistoria sett en liknande eurovisionresa och en hjärterövrare som Käärijä i år. Jere Pöyhönens aka Käärijäs attityd och prestation var just det som vi alla ska vara stolta över. Han åkte dit för att vinna och han vann publikens hjärtan. Till Europa och till Eurovision förde han god sinnesstämning, något som behövs just nu. Låten och föreställningen var lysande, den tilltalade och fortfarande tilltalar miljontals människor runt om i världen. Grattis än en gång, inget hade kunnat gå bättre. Tack också YLE för en välproducerad säsong.
Både i Finland och i våra närmaste grannländer har det diskuterats mycket om röstningsbeteende och om juryns position. Dessutom har en del konspirationsteorier cirkulerats enligt vilket Sveriges seger vore riggad i förhand. I Finland och bland fansen har man upplevt juryns starka position orättvis och hur man betonat på slutresultatet på basen av juryrösterna. Anledningen till varför det aktuella röstningssystemet kom i kraft var för att minska grannlandsröstandets vilket upplevdes orättvis. Det här argumentet har dock inte åstadkommits i år heller. Till exempel gav det finska professionella juryn grannlandet Sverige hela 12 poäng. Å andra sidan gav det finska folket inga poäng till Sverige i telerösterna. Detsamma var fallet hos flera andra länder att juryrösterna och folkets teleröster inte gick ihop.
I år förändrare EBU röstningspraktiken för semifinalerna. Bara folkets röst aka telerösterna skulle räknas, det vill säga de som finansierar både tävlingen och public service-bolagen, skulle ha betydande roll. Och så vann Finland semifinalen. För att Eurovision och EBU ska i fortsättningen ha trovärdighet i de framtida tävlingarna måste röstningssystemet förändras. Tävlingen måste vara för tittarna, för dem som i slutändan finansierar public service-bolagen. De professionella juryn har sin plats i tävlingen men deras röstvikt bör vara mindre. Vad folket vill lyssna på måste komma från tittarna själva, inte från en jurygrupp på fem pers.
Att Sverige inte fick tittarröster från Finland är fullt förståeligt. Vi hade alla ingredienser till seger, och säkert hade många finländare i sina tankar många förlorade ishockeymatcher, tidigare årens noll-poängare från Sverige i Eurovision, den konstanta glorian, glittret och framgången Sverige badat i allmänhet, så det fanns grunder till folkets strategiska röstning. Men den vägande anledningen var troligen vilken typ av musik folket vill lyssna på och vad dem gillar i Finland. Den här gången den professionellt producerade Tattoo värmde inte finländarnas hjärtan utan 12poängen gick till grannlandet Norge. Dessutom fick hårdrocken från Tyskland som inte föll i de flesta Europeers smak respekterande 5 poäng från Finska publiken. Alla som deltog i tävlingen visste dock vilka regler som gällde och resultatet räknades enligt gällande regler. Grattis Sverige och Loreen.
Staden Liverpool och den lokala fanklubben OGAEUK gjorde ett bra jobb med arrangemangen. Liverpools Eurovision Song Contest var ett av de bäst organiserade evenemangen genom tiderna enligt fansen. Arrangemangen gick som de skulle överallt, det var till och med lite överflöd av eurovision, hela staden andades av den. Tack till organisatörerna. Det enda som kritiserades var de dyra biljettpriserna.
Under Eurovision lever median av artisterna och av fansen. Just fansen är ett viktigt marknadsföringsverktyg för evenemangsorganisatören EBU. Nu upplevde många fans att deras existens togs för givet utan att de fick något i gengäld.
Lyckligt nog existerar gemenskapskänsla och uppskattning hos eurovisionfansen som räcker över landsgränserna. Detta såg man än en gång i Liverpool. Från detta är det bäst att starta det nya eurovisionåret efter en liten återhämtning. #cha cha chaa #eurovision2023 #UMK2023
Jouni Pihkakorpi
ordförande
Euroviisuklubi OGAE Finland ry
Afterwords from the President of OGAE Finland
Never, apart from Lordi, during Finland’s Eurovision history have we seen such an unique Eurovision journey and similar conquering of people’s hearts like Käärijä did this year. The attitude and performance of Jere Pöyhönen, also known as Käärijä, is exactly something to be proud of. He went to the Eurovision to win and he surely did win his way into the hearts of the Europeans. More precisely, he brought plenty of good feeling which is highly needed in Eurovisions and in Europe currently. The song and performance were excellent, and it appealed and still appeals to millions of people all around the world. Once again, congratulations. Nothing could have gone better. I additionally would like to thank YLE for a fantastic production of UMK.
After the contest, there have been plenty of discussions regarding voting behavior and the status of professional juries at the competition in Finland and in neighboring countries. Furthermore, various conspiracy theories have been suggested about the possibility that Sweden’s victory was secured beforehand. In Finland and amongst the fans the status of the professional juries have been felt very unfair, especially the amount of power the juries have over the final results of the competition. One of the reasons why the current voting system was set up was to reduce neighbor voting, which was felt as unfair. However, this rationale did not work during this year either. As an example, the Finnish professional jury gave Sweden the maximum 12 points. At the same time, Sweden did not receive any points from the Finnish public. This same situation occurred in many other European countries too, as the votes from the public and votes from the professional juries did not meet.
The European Broadcasting Union did make changes to the voting system for the Eurovision semi finals 2023. In the semi finals only the public vote mattered and decided which countries got to go to the finals. Finland did win the first semifinal. So that the Eurovisions and the EBU would remain credible, this is the direction to which the voting system should be changed into. The competition should be truly for those who are the end-users of the songs and who fund the public broadcasting companies in the end. The professional juries have their place at the competition but their decision power over the final result should be decreased. What people want to listen should come from the listeners themselves, and not from a group of 5 jurors.
The fact that Finland did not give any points to Sweden in the public vote is understandable. We had all the chances to win and many Finns probably thought about all of those ice hockey games that were lost to Sweden, the times when Sweden gave 0 points to Finland in Eurovisions, sunshine, and getting a good result this year. So there might have been many reasons to vote strategically. But the main reason must have been the fact that we voted for music we want to listen to in Finland. This time professionally produced Tattoo was not the one that melted the Finnish hearts. It was our neighbor Norway that got the 12 points from the Finnish public. The Rock entry Germany got 5 points from Finland which was their second highest score. However, everyone knew the rules of the competition and the results were based on the rules. Congratulations Sweden and Loreen.
The city of Liverpool and the local Eurovision fan club OGAE UK succeeded in the arrangements excellently. To be more precise, the Eurovisions in Liverpool were one of the best arranged Eurovisions from the perspective of the fans. Everything was organized well, Eurovisions were everywhere and the city breathed and lived Eurovisions. Many thanks to the organizers. The only subject of criticism were the high prices of the tickets.
During the Eurovisions, the media lives from the artists and from the fans. The fans are an important marketing tool for the EBU. A significant number of the fans unfortunately felt that they did not receive anything in return.
Luckily the community of Eurovision fans is strong and there is a lot of respect over country borders. This was clearly visible in Liverpool. This is a great place to start a new Eurovision year after a short recovery. #chachachaa #eurovision2023 #UMK2023
Jouni Pihkakorpi
The President of the OGAE Finland