UMK 2016 Euroviisuklubin puheenjohtajan jälkikirjoitus

sandhja

 

Eilen valittiin Suomen 50. Euroviisuedustaja Uuden Musiikin Kilpailun finaalilähetyksessä. Kilpailun voiton vei Sandhja kappaleella ”Sing it away”. Suuret onnittelut Euroviisuklubin puolesta ja onnea Euroviisuihin. Tukholman Euroviisuihin on lähdössä ennätysmäärä meitä suomalaisia faneja jotka varmasti liputtavat Sandhjan puolesta.

Voittokappale valittiin kymmenen kansalaisraadin ja yleisöäänten kesken. Kansalaisraatien osuus oli 50% ja yleisöäänten toiset 50%. Euroviisuedustuksesta finaalissa kilpailivat  Cristal Snow, Stella Christine, Annica Milán & Kimmo Blom, Eini, Barbe-Q-Barbies, Tuuli Okkonen, Sandhja, Saara Aalto ja Mikael Saari. Kolmen kärjessä olivat Sandhjan lisäksi Mikael Saari ja Saara Aalto. Mikael Saari ja Saara Aalto olivat myös kilpailun ennakkosuosikkeja ja Mikael Saari sai myös Viisukuppilan fanipalkinnon.

UMK 2016 kausi oli tasokas ja kilpailusta on pikkuhiljaa tulossa myös formaatti joka kiinnostaa ihmisiä, tuottaa hyvää musiikkia ja ennenkaikkea katsojat tietävät mistä kilpailussa on kyse. Yleisradio on tehnyt hyvää työtä ohjelman parissa ja kehittänyt vuosi vuodelta konseptia.

Viime vuonna kansalaisraadit tulivat ensimmäistä kertaa mukaan kilpailuun ja se oli hauska lisä pisteidenantoon. Raatien osuus pisteistä oli vuonna 2016 10% ja lopusta vastasi kansa puhelinäänillä. Oliko viime vuoden voittaja ja lopputulos Euroviisuissa kuitenkin väärä jonkun mielestä? Miksei katselijoille haluttu antaa valtaa päättää Euroviisuedustajasta enää toistamiseen? UMK:n tuottajat päättivät muuttaa äänestystä 2016 siten,  että kansan osuus on puolet ja lopusta vastaa kansalaisraadit jotka vuonna 2015 oli tehty viihteelliseksi lisäksi ohjelmaan.

Tukholman Euroviisuihin mennään siis ilon kautta Sandhjan kappaleella. Tässä on noin kaksi kuukautta aikaa rakentaa esitystä ja tuoda esitykseen hiukan enemmän karismaa ja luonnetta että se erottuisi muiden maiden esityksistä ja kiinnostaisi ihmisiä. Pelkkä musiikki ei tässä kappaleessa riitä, vaan siihen tarvitaan toimiva koreografia, asut ja ennakkomarkkinointi kappaleelle. Uskon siihen kuitenkin, että YLE:llä ja artistilla on resursseja tehdä tästä toimiva paketti joka nähdään myös Tukholman Euroviisujen finaalissa 14.5..

Jouni Pihkakorpi

puheenjohtaja

Euroviisuklubi OGAE Finland ry